Orientacja przestrzenna i kierunkowa

Ćwiczenia kształtujące orientację w kierunkach oraz pamieć ruchową

1. Kształtowanie orientacji w kierunkach oraz pamięci ruchowej:

  • zabawy, gry i ćwiczenia równoważne (wszelkiego rodzaju przejścia: po zwalonym pniu, po ławeczce, po krawędzi piaskownicy, po narysowanej linii).

2. Rozwijanie wyobraźni kinestetyczno-wzrokowo-ruchowej:

  • ćwiczenia tułowia: skłony w bok, sekrety, np. łódka na fali, wahadło zegara, dotykanie uchem kolana, ukłon kapeluszem, drzewa na wietrze itp.,
  • ćwiczenia ruchu: chodzenie na wprost, chodzenie linią zygzakowatą, biegi slalomem z omijaniem, chodzenie po linii ósemki, po spirali, chodzenie tyłem po prostej i zygzakiem (utrudnieniem powyższych ćwiczeń jest wykonywanie ich z zamkniętymi oczami),
  • zabawy związane z percepcją słuchową: głuchy telefon, skąd dochodzi głos?.

Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię kinestetyczno-wzrokowo-ruchową:

  • zabawy i gry zręcznościowe w sali w pozycji siedzącej i stojącej, np. rzucanie woreczków do celu, toczenie piłeczek do celu, do bramki, parami, do siebie, rzucanie do kosza, rzucanie w serso, badminton, kręgle.

Ćwiczenia wdrażające do rozluźniania napięcia stawowo-mięśniowego dłoni i palców:

1. Wdrażanie do zmniejszania napięcia stawowo-mięsniowego:

  • wymachy dłoni: w górę, w dół, w lewo, w prawo, na boki,
  • krążenia dłoni,
  • uderzanie, pocieranie, zamykanie i otwieranie, skubanie, składanie, uginanie dłoni,
  • kiwanie palcami w przód, w prawo, w lewo, przed sobą, łukami, w górę, w dół, do siebie, krążenie, przebieranie, stukanie, pstrykanie, składanie i rozkładanie, układanie modeli z palców, np. chodzi kominiarz, sploty palców, przebieranie palcami, gra na nosie, pokazywanie pazurków, gra na flecie, na pianinie, pisanie na klawiaturze, promyki, deszczyk, listki itp.

Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania:

1. Rozwijanie umiejętności dostrzegania kierunków na powierzchni płaskiej – ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do pisania:

  • rysowanie według poleceń słownych: w górę, w dół, w bok, w prawym górnym rogu, na środku itd.,
  • rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach: gra rysunkowa: wyżej, niżej – na papierze w kratkę według poleceń, np. jedna kratka w dół, dwie w bok, dwie do góry, jedna kratka do góry,
  • dopełnianie rysunków figur geometrycznych – dorysowywanie brakujących części, np. niepełnego kwadratu (Franczyk, Krajewska, 2015).

Przykładowe ćwiczenia








źródło:

  • A. Franczyk, K. Krajewska, Skarbiec nauczyciela-terapeuty…, Impuls, Kraków 2015
  • Pinterestlosowe piny